Zinnen van meer dan honderd woorden zijn geen uitzondering. Inclusief uitdrukkingen, onbekende adjectieven en verwijzingen die ik soms moest opzoeken. Geen probleem. Dat doe ik graag. Ik raakte helemaal in de ban van Grand – Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijfer, die met deze roman al enige weken bovenaan in de bestsellerlijsten staat. Alom bejubeld. “Een meesterwerk, grandioze stijl, briljant en rijk.” (Rob Schouten in Trouw)

Pfeijffer is een intrigerende persoonlijkheid. Flamboyant, erudiet, stijlvol gekleed in Italiaanse maatkostuums, zijden overhemden en dassen, gouden manchetknopen en jaloersmakende, wapperende grijze haren. Hij is de protagonist (hoofdrolspeler/held) in zijn Grand – Hotel Europa. Behoudens enkele actuele gedichten kende ik zijn werk nauwelijks. Schande. Ik ging mijn leven onmiddellijk beteren.

Geen moment spijt, maar het plaatst mij voor een onverwacht dilemma. Ben ik wel in staat om over een dergelijk complex meesterwerk een leesbare column te schrijven? Het boek is opgebouwd uit aantal uiteenlopende verhaallijnen die in elkaar grijpen. De teloorgang van het Grand – Hotel, Ilja’s relatie met zijn vriendin Clio, hun meningsverschillen en ruzies, beschouwingen over kunst, architectuur en cultuur en de verschillen tussen toeristen en reizigers. Een toerist draagt een korte broek en loopt op teenslippers. Een reiziger wil niet opvallen. Het belangrijkste thema: ontstaan, geschiedenis en ondergang van het continent Europa, toekomstig recreatiepark en museum voor de rest van de wereld.

De taal van de classicus Pfeijffer is als zijn verschijning: barok. Wervelende zinnen, ook in de dialogen. De schrijver boekt voor onbepaalde tijd een kamer in Grand – Hotel Europa om in alle rust te overdenken waar het is misgegaan in de relatie met Clio met wie hij tot voor kort in Venetië woonde. Bij aankomst maakt hij kennis met de piccolo Abdul, die hem vertelt over zijn vlucht uit Afrika. De oudere heer Montebello, majordomus (huismeester) van het hotel ontvangt hem zoals hij dat al zijn leven lang met alle belangrijke gasten heeft gedaan. Stijlvol, galant, ouderwets negentiende-eeuws.

De majordomus wordt door de geschiedenis ingehaald. De nieuwe eigenaar van het hotel de Chinees Wang reorganiseert ingrijpend. Het bedrijf ondergaat een gedaanteverwisseling, afgestemd op Aziatische toeristen. De vaste bewoners en gasten zien dit met lede ogen aan. In de vorstelijke hal wordt een aandoenlijk schilderij met het portret van de beroemde violist Paganini vervangen door een poster van Parijs, de Eifeltoren het symbool van de nieuwe tijd. Een historische suite verandert men zonder pardon in een Engelse pub.

Onder de hotelbewoners treffen we o.a. een Griekse zakenman, een Franse dichteres, een Poolse filosoof met wie Ilja tijdens een diner uitgebreid discussieert over de verwording van Europa. Pfeijffer houdt de lezer in zijn greep met zijn cynisme, onderkoelde humor en encyclopedische kennis. Liefde en speels avontuur beheersen de verhouding met Clio, die als kunsthistorica een belangrijk rol speelt. Haar speurtocht naar een verloren gewaand schilderij van Caravaggio voegt een Dan Brownachtig element toe. Het leidt tot hun zoveelste twist en eindigt in een knallende ruzie. De definitieve breuk? Ilja gaat in een overvol Venetië op zoek naar een bloemist, misschien kan een passend boeket hen weer verzoenen. Zijn actie is een hilarisch hoogtepunt.

“…gebeurde het dat een Duitse toerist die uitgebreid op foto’s stond vast te leggen hoe zijn vrouw het uitzicht verpestte, op het moment dat ik voorbijliep achteruit stapte, vanuit het op zich begrijpelijke idee om meer decor en minder echtgenote in zijn kader te hebben, tegen mij aan botste en een van mijn tulpen knakte. Toen knakte er ook in mij iets. Terwijl hij zich omstandig verontschuldigde, heb ik hem in een vlaag van redeloze woede, die niet helemaal bij mij karakter past, met fototoestel en al over het gietijzeren hekje de gracht in geslagen.”

Een onvergetelijke leeservaring! Nu al een klassieker.

Hotel2 
Grand – Hotel Europa – Ilja Leonard Pfeijffer

De Arbeiders Pers, gebonden 546 blz. € 24,99

Te koop bij Nauta Boek en op www.nautaboek.nl

 




































































 

















































 













































































































































































































































Archief Daan Leest

Lees hier alle vorige edities.

Adres

Parkstraat 38
1791 CB  Den Burg - Texel
Tel. (0222) 312 495
info@nautaboek.nl

Openingstijden

Ma t/m vr
9.00 -18.00 uur
Za 9.00 - 17.00 uur