daan-leest-g

 

Rahman Loop ik erg achter de feiten en actualiteit aan, als ik nu pas een boek onder de aandacht breng, dat door mijn collega’s in De Wereld Draait Door al in april van dit jaar lovend werd besproken? Niet verkozen als het Boek van de Maand, maar misschien wel één van de grootste romans van de 21e eeuw, omdat de schrijver de belangrijkste thema’s van onze tijd briljant heeft verwerkt. Hun advies: zonder je een week af en geef je over aan dit magistrale werk.

Zou ik mezelf de rust en tijd gunnen om te beginnen aan een pil van bijna zeshonderd pagina’s? Elke avond een kwartier lezen in bed met een dergelijk veeleisend boek wordt natuurlijk niets en toont weinig respect voor deze literaire topprestatie. Tegenwoordig beschik ik gelukkig over wat meer vrije tijd en na enige bladzijden begreep ik waarom de schrijver door critici al wordt gezien als de erflater George Orwell en V.S. Naipaul.

In het licht van wat wij weten is het debuut Zia Haider Rahman. (Hollands Diep, paperback 589 blz. € 25,00), geboren in Bangladesh en opgeleid aan diverse internationale universiteiten. Hij werkte als investeringsbankier en is tegenwoordig actief als jurist op het gebied van mensenrechten. Elementen, die nadrukkelijk in zijn boek zijn verwerkt. Rahman blijkt een belezen auteur. Elk hoofdstuk begint met toepasselijke citaten uit de wereldliteratuur.

De verweven levens van twee mannen vormen de kern van het verhaal. De naamloze verteller en Zafan, die zich in tegenstelling tot zijn vriend vanuit een maatschappelijke achterstandspositie heeft moeten opwerken. Ze waren ooit briljante studenten en voorbestemd voor een toppositie, waar dan ook.

Zafan, nu een morsige vijftiger meldt zich geheel onverwachts aan de deur van het fraaie huis van zijn vriend in Londen. Hij wordt niet meteen herkend, maar toch hartelijk ontvangen. Waarom is hij gekomen? Waarom heeft hij jarenlang niets van zich laten horen en waarom is hij destijds onder vreemde omstandigheden van de aardbodem verdwenen?

Zijn gastheer biedt hem onbeperkt onderdak. In etappes vertelt Zafan wat hem is overkomen en langzamerhand wordt duidelijk, dat een dramatische gebeurtenis de splijtzwam in hun vriendschap zou worden. “Cherchez la femme”. Dat is Emily, dochter uit een zeer vooraanstaande, aristocratische, Engelse familie. Zij is vanaf het begin de spil waarom uiteindelijk alles draait. Een veelzijdige, beeldschone, kille persoonlijkheid, die technisch bekwaam, doch zielloos viool speelt.

De naamloze verteller noteert uitgebreid de ontboezemingen van Zafar. Daarnaast schrijft hij ook uitgebreid over zijn eigen leven, zijn liefdeloze huwelijk en zijn omstreden manipulaties in de financiële wereld. Er zijn daardoor twee “ik-personages”, die soms voor enige verwarring zorgen. Hij weidt omstandig uit over bepaalde zaken, die de vaart wat uit het boek halen, maar toch van wezenlijk belang blijken.

Het gaat over alles wat onze tijd definieert. Wiskunde, filosofie, ballingschap, oorlog, geld, speculatie, hebzucht, geopolitiek, islamitisch terrorisme, westers paternalisme, financiële crisis. De geschiedenis van Zafan voert ons over de hele wereld. New York, Kabul, Londen, Islamabad, Bangladesh, Wall Street en Oxford. Maar het is vooral het eeuwenoude verhaal van de band tussen vrienden en gelieven en het verraad van de een tegenover de ander.

Metaforen vergroten onze inzichten alleen als ze ons naar bekend terrein leiden, de metafoor zelf brengt de kwestie dichterbij. Al het nieuwe bevindt zich aan de rand van ons blikveld, in de duisternis, achter de horizon, zodat het nieuwe pas zichtbaar wordt in het licht van wat wij weten.”










 

 

 

 .

 

 

 

 

  

Archief Daan Leest

Lees hier alle vorige edities.

Adres

Parkstraat 38
1791 CB  Den Burg - Texel
Tel. (0222) 312 495
info@nautaboek.nl

Openingstijden

Ma t/m vr
9.00 -18.00 uur
Za 9.00 - 17.00 uur